Saturday 9 November 2013

Mayat Guru Al-Quran Dikebumi 7 Tahun Lalu Masih Sempurna Dan Wangi


Jenazah Allahyarham Maheran Jaaffar, seorang guru agama yang meninggal kira-kira 7 tahun lalu pada 2006 adalah antara 350 kubur yang turut digali semula untuk dipindahkan, ditemui dalam keadaan sempurna dan berbau wangi ketika kerja menggali tanah perkuburan tersebut kelmarin.

 
Ketika dikeluarkan dari liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Kampung Batu Badak kelmarin, jasad arwah Maheran didapati masih dalam keadaan sempurna.
 
“Ketika proses menggali dan mengeluarkan jasad arwah dilakukan, tiba-tiba seluruh kawasan tanah perkuburan ini berbau harum.”
 
“Saya melihat sendiri kain kafan yang membaluti arwah masih berkeadaan baik. Ia tidak reput, sebaliknya hanya dikotori tanah,” kata Abdullah Abdul Karim, 74.

Abdullah adalah menantu kepada arwah Maheran Jaaffar yang meninggal dunia akibat sakit tua pada 2006 ketika usia 74 tahun.


Rajin Zikir, Patuhi Suami
 
Abdullah berkata, dia yakin keistimewaan yang dikesan pada jasad arwah Maheran, berkait rapat dengan amalan arwah ibu mentuanya ketika hidup.
 
“Arwah rajin berzikir dan amalan itu dilakukan sebaik bangun daripada tidur. Malah, arwah tidak pernah mengambil sarapan sebelum berzikir. Arwah juga sangat patuh kepada suami selain rajin beribadah di masjid dan dia juga mengajar al-Quran kepada anak-anak jiran,” katanya.

Selain itu, Abdullah berkata, arwah ibu mentuanya yang agak pendiam juga seorang yang pemurah dan sering bersedekah.

“Saya bekerja sebagai penjaga di tanah perkuburan ini sejak 20 tahun lalu. Keadaan jasad arwah ibu mentua yang masih sempurna biarpun selepas tujuh tahun dikebumikan menunjukkan kebesaran Allah yang perlu dijadikan iktibar.”

“Saya juga bersyukur kerana segala proses menggali kubur dan memindahkan jasad ibu mentua saya serta jasad lain berjalan lancar,” katanya lagi.
.
.
Bertanggungjawab
 
Anak sulung Allahyarham Maheran, Hamisah Kassim, 67, berkata beliau terkejut dan hiba apabila dimaklumkan jenazah ibunya dalam keadaan wangi dan masih sempurna, termasuk kain kapan yang masih utuh.
 
“Kubur emak adalah yang pertama digali untuk dipindahkan ke Tanah Perkuburan Wakaf di Kampung Tasek. Saya terharu diberitahu jenazah ibu masih elok dan wangi.
 
“Mungkin itu balasan yang diterima ibu kerana ketika hayatnya arwah mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran. Seingat saya, arwah sentiasa mengamalkan amalan berselawat, berzikir dan sering bersedekah,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.
 
Hamisah berkata, arwah ibunya juga seorang yang bertanggungjawab menjaga empat lagi adik-beradiknya dan seorang yang pendiam. Beliau turut bersyukur dan berharap roh arwah ibunya ditempatkan Allah bersama roh orang soleh.
.
.
Insan Berhati Mulia
 
Sementara itu, individu yang mengurus dan mengkafankan jenazah arwah Maheran, Wan Khatijah Wan Abas, 80, berkata, dia terharu apabila berpeluang melihat jenazah arwah digali semula dari kubur.

“Saya dapati tali pengikat dan kain kafan jenazah arwah masih cantik, seolah-olah sahabat saya ini baru meninggal dunia semalam.”

“Tiada langsung bahagian kain kafan yang rosak. Ini memang petunjuk daripada Allah kepada hamba-Nya. Saya bersyukur diberi peluang menatap kebesaran Allah ini,” katanya.

Menurut Wan Khatijah, ketika mengkafankan jenazah arwah Maheran lapan tahun lalu, ia cukup mudah dilakukan.

“Arwah memang insan berhati mulia. Ini balasan Allah untuk orang sebaik arwah,” katanya.
.
.
والله أعلم بالصواب
Wallahu A’lam Bish Shawab
 (Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)


sumber: shafiqolbu.wordpress.com


SEMOGA KISAH INI MENJADI INSPIRASI UNTUK KITA TERUS MENINGKATKAN KETAQWAAN PADA ALLAH SWT.
 

No comments:

Post a Comment

KENAPA ANDA PERLUKAN AL-QURAN TANGGING